top of page

Hem  /  VolontärVanliga Frågor Teknikrådet informerar

TEKNIKRÅDET INFORMERAR

Du som har en mailadress genom Pingstkyrkan behöver läsa informationen nedan.

Byte av primärdomän och högre säkerhetskrav för Microsoft 365

Vi i kyrkans teknikråd arbetar för närvarande med att se över säkerheten i våra digitala verktyg, hur vi hanterar vår digitala information och vilka som behöver tillgång till detta. 

Denna översyn är viktigt för att vi ska kunna leva upp till de krav som ställs på oss när det gäller hantering av personuppgifter och annan känslig information.

 

Översyn av Pingstkyrkans e-postkonton (Microsoft 365)

Som en del i detta vill vi kontrollera vilka konton i vår Microsoft 365 miljö som används aktivt.
 

Du som får detta meddelande har idag ett personligt 365-konto via Pingstkyrkan med tillhörande e-postadress under vår domän ”@uddevalla.pingst.se”.

Vi vill därför be dig att återkomma till oss med besked om du fortfarande använder denna e-postadress och därmed vill ha kvar ditt Pingst 365-konto genom att svara på det mail du har fått till din inkorg senast 2023-06-30.  

De användare som vi inte får någon återkoppling från kommer därefter deaktiveras för att kunna återanvända de licenserna till nya användare.

 

Höjning av säkerhetskrav för inloggning till Microsoft 365

Microsoft har meddelat att de inom kort kommer höja säkerhetskraven för inloggning till deras olika 365 tjänster. I fortsättningen måste alla som använder dessa tjänster, utöver sitt lösenord, även använda så kallad tvåstegsverifierings (2FA/MFA) för att verifiera sin identitet i samband med inloggning. Detta görs i första hand genom att man använder sig av Microsofts ”Authenticator” app, eller så kan ett SMS med en verifieringskod skickas till din mobiltelefon.
Instruktioner för hur detta fungerar och hur du anpassar dina egna säkerhetsinställningar hittar du genom att klicka på knappen nedan.

Byte av primärt domännamn

Vi kommer under närmaste månaderna att byta det primära domännamn som vi använder på internet från "uddevalla.pingst.se" till "uddevallapingst.se" (punkten försvinner).

Detta kommer påverka alla er som då har en e-postadress via Pingstkyrkan och använder våra Microsoft 365 tjänster. Förändringen kommer innebära att din e-postadress ändras från förnamn.efternamn@uddevalla.pingst.se till förnamn.efternamn@uddevallapingst.se.

Du kommer även i fortsättningen kunna ta emot e-post som skickas till din gamla ”@uddevalla.pingst.se” adress, men alla svar och nya meddelanden kommer skickas med ”@uddevallapingst.se”.

Efter ändringen genomförts kommer du behöva logga in på nytt med din nya mailadress förnamn.efternamn@uddevallapingst.se för att använda mejlen i din telefon, Outlook klient, komma åt din OneDrive eller ansluta via Teams.

 

Redan nu från och med juni 2023 så påbörjar vi bytet av primärt domännamn för våra internettjänster. Exakt när detta sedan kommer ske för ditt 365 konto kommer vi skicka ut mer information om senare. Vi kommer även informera om detta i kommande Church News.

Frågor

Om du har frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss via teknik@uddevallapingst.se 

Så går det till när vi byter domän

1. Vi informerar dig

Innan vi byter domän för din e-postadress kommer vi att skicka ett nytt e-postmeddelande till dig. Det gör vi ca 1 vecka innan vi gör ändringen.

2. Ändringen utförs - Du loggas ut

På angivet datum kommer vi att byta domänen för din e-postadress till "förnamn"."efternamn"@uddevallapingst.se. I samband med det kommer du att loggas ut överallt där du är inloggad med ditt konto. 

3. Logga in på nytt med din nya adress

Du loggar in igen med din nya e-postadress (ex: förnamn.efternamn@uddevallapingst.se). Använd samma lösenord som tidigare. Du behöver logga in på nytt överallt där du vill använda ditt konto. (ex. på webben, i Outlook för mobilen, Teams för mobilen, Teams-klienten på datorn, Microsoft Authenticator)

Tänk på att du behöver "glömma" ditt gamla konto om det finns kvar i som val när du vill logga in igen och istället logga in med din nya e-postadress.

 

Lägg till ditt nya konto i appen Outlook.

Börja med att ta bort kontot för din gamla e-postadress i Outlook-appen.

Det gör du under inställningar -> E-postkonton -> Klicka på ditt gamla konto -> Ta bort konto

Sedan kan du lägga till kontot på nytt i appen. Klicka på guiden för din enhet nedan för instruktioner:

Lägg till konto i Outlookappen för iOS (iPhone) 

Lägg till konto i Outlookappen för Android (Samsung, Huawei, OnePlus etc)

Logga in på nytt i Teams i mobilen och på datorn

Läs mer

Konfigurera appen Microsoft Authenticator 

Läs mer om Microsoft Authenticator och tvåfaktorsverifiering här

bottom of page